top of page

Portfolio

Alle video's

BAKE THAT AWESOME PIE - TEASER - KAMEROPERAHUIS

KASKO
BAKE THAT AWESOME PIE - TEASER - KAMEROPERAHUIS
Video zoeken...
Alle categorieën
Alle categorieën
Music
Nonprofits & Activism
BAKE THAT AWESOME PIE - TEASER - KAMEROPERAHUIS

BAKE THAT AWESOME PIE - TEASER - KAMEROPERAHUIS

01:54
Video afspelen
Naar Anna

Naar Anna

10:02
Video afspelen
Under de Toer presenteert: Marijke Muoi

Under de Toer presenteert: Marijke Muoi

01:29
Video afspelen
BEFORE I DIE    -   TRAILER   -   KAMEROPERAHUIS & ISOLISTI

BEFORE I DIE - TRAILER - KAMEROPERAHUIS & ISOLISTI

01:39
Video afspelen
EEN REIS NAAR DE MENS - CAMPANGEBEELD 2022 - WEBSITE.jpg

Een reis naar de mens.
Immersieve zintuigelijke theatrale installatie door Maria Guerrera

2022

Tekst en dramaturgie.

Een bijzondere ontdekkingsreis voor avonturiers. Als astronaut zweef je door een levensgroot heelal. Van ver weg bekijk je de aarde met andere ogen. Dan wordt in volle vaart de landing ingezet. Met een voice over als gids is het tijd om deze wereld te verkennen: horend, kijkend, ruikend, voelend en proevend. 

 

Hoe moest dat ook alweer, mens zijn? Een opfriscursus voor wie na de coronapandemie zin heeft om weer onder de mensen te zijn.  Een reis naar de mens is een warm pleidooi voor meer menselijk contact, plezier en vertrouwen.

 

Het nieuwe theatergezelschap Maria Guerrera maakt immersief theater: bijzondere belevingen waar je midden in staat en waarbij al je zintuigen worden aangesproken.

Regie: Sjoeke-Marije Wallendal.

Vormgeving: Pink Steenvoorden/ Einstein Design

Maquette: Maartje Borgers en Marthe van de Grift.

Reisleider: Joke Tjalsma

In de grote theaters door het land.

Mede mogelijk gemaakt door Fonds Podiumkunsten, LIRA fonds, Stichting 4 Oost, Zwolse Theaters, Deventer Schouwburg, Wilmink Theater Enschede, Schouwburg Hengelo

UAE pavilion.webp

World Expo Dubai 2021.
Paviljoen van de Verenigde Arabische Emiraten.
In opdracht van Kossmanndejong

Oktober 2021

Story design.
In opdracht van tentoonstellingsontwerpbureau Kossmanndejong en Tellart werkte ik met vele anderen aan het ontwerp van de verhaallijn en de dramaturgie van het paviljoen van de UAE, het gastland van de wereldtentoonstelling 2021 in Dubai.

Texel bunker totaal.jpg

Verscheurd Eiland.

Ruimtelijk audiodrama.

September 2020

Story design.

In opdracht van tentoonstellingsontwerpbureau Kossmanndejong ontwierp ik de verhaallijnen voor het ruimtelijk audiodrama in de bunker. Over de Georgische opstand op Texel tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Permanente tentoonstelling voor Luchtvaart & Oorlogsmuseum Texel.

In samenwerking met o.a. USOMO (Berlijn) - immersieve geluidsontwerpen, VIND fondsenwerving - geschiedkundige research, Pascal van Hulst & Tom Hofland - regie.

Marijke Muoi
Openingsvoorstelling Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018

foto: Renee den Engelsman

2018

Regie-assistent, voorstellingsleider, koordirigent.

De immersieve, zintuigelijke locatievoorstelling Marijke Muoi begint in het revolutiejaar 1795. Revolutionairen, avonturiers en idealisten stormen de Grote Kerk van Leeuwarden binnen. Ze slaan alles kort en klein, halen waardevolle metalen uit de graven en schoppen de botten van de Nassaus in het rond. Democratie is wat ze willen en wel nu!

In 2018 maakt het publiek kennis met een van tien historische personages betrokken bij de grafschending van Maria Louise in 1795. Via een eigen ingang neemt elk personage zijn groepje mee de kerk in. Zo beleeft het publiek zijn eigen versie van het oproer, een draaipunt in de geschiedenis van Fryslân. 

Regie: Sjoeke-Marije Wallendal.

Artistieke leiding: Jos Thie. Tekst: Bouke Oldenhof. Sounddesign: De Compaenen. Scenografie: Mirjam Grote Gansey. Video design: Arjen Clerx. Kostuums: Sabine Snijders. Lichtontwerp: Tom Verheijen. Technisch producent: Jelle Snijder. Producent: Freek van Duijn.

Met: Joke Tjalsma, Paul R. Kooij, Ludo Hoogmartens, Rogier in 't Hout, Martijn de Rijk, Michaël Bloos, Dette Glashouwer, Pleun de Roode, Raphael Mars, Bart Harder, Albert Secuur. En 27 vrouwen en meisjes uit de omgeving van Leeuwarden, die in het koor zongen, het publiek leidden en Marijke Muoi waren.

BEFORE I DIE - KAMEROPERAHUIS - fotografie Erik Franssen.jpg

Before I Die
Muziektheater

2017

Libretto / monoloog.

Een productie van Kasko (voorheen Kameroperahuis) en i SOLISTI Belgian wind ensemble Antwerp.

Madama Butterfly en Norma: twee onvergetelijke personages uit de gelijkanmige opera's van Puccini en Bellini, die beiden tragisch stierven voor de liefde. Wat gebeurde er na hun heengaan? In Before I Die komen de vrouwen terecht in de koortsdroom van de man die hen tot deze wrede daad bracht. Via de aria's herbeleven ze samen hun liefdesdrama. Hoe kon het zo vreselijk misgaan? Wat is ieders kant van het verhaal? Is er sprake van schuld of is het niet zo zwart-wit? Uiteindelijk willen ze alledrie erkenning krijgen en rustig wegglijden in de dood, op de tonen die hen het liefst waren.

Muziek en concept: Lies Colman.

Regie: Mart van Berckel. Muzikale leiding: Nele Delafonteyne. Vormgeving: Vera Selhorst. Kostuums: Dymph Boss.

Met: Laura Bohn, Astrid Stokman, Reinier Demeijer, musici I SOLISTI en KASKO. Coach: Peter te Nuyl.

Operdagen Rotterdam, Oranjewoud festival, Stadsfestival Zwolle.

Lees meer
Tet Fentenerzaal.jpg

Maakproces van een dynamische houding.
Performance Lecture over hoe de opleiding Musician 3.0 werd gecreerd

2017

Performance Lecture als jazz-improvisatie.
Lecture: Tet Koffeman.
Onderzoek: Tet Koffeman en Anna Maria Versloot.
Tekst en regie: Anna Maria Versloot

Lees meer
0001.jpg

Bake that awesome pie

Verbatim Music Theatre

2016

Concept, tekst, regie.

Verbatim Music Theatre

Een productie van Kameroperahuis (nu: KASKO)

Anna Maria Versloot ontdekte dramatische personages in een vlog en tutorial op het internet, en besloot een muziektheatervoorstelling te maken met als basis de exacte gesproken teksten uit de filmpjes. Een Nederlandse vrouw en een Parmezaanse kaasboer doen een poging hun kennis met ons te delen, maar onbedoeld onthullen ze zoveel meer van zichzelf.

Hun haperingen, versprekingen, en zelfs ademhalingen, worden bij Kameroperahuis ingrediënten voor een deinende funk of een hypnotiserende blues. Zo komen personages tevoorschijn die ontwapenend en betweterig zijn, komisch en diep-tragisch.

Deze vorm van documentaire theater wordt de Verbatim Theatre methode genoemd. Kameroperahuis leent de technieken en maakt er, voor het eerst in Nederland, Verbatim Music Theatre van.

Compositie: Ben Lammerts van Bueren.

Scenografie: Vera Selhorst.

Spel/ zang/ muziek:

Jorien Zeevaart, Daan Hofman, Floris van Bergeijk.

Coach: Peter te Nuyl.

Stadsfestival Zwolle, Amsterdam Fringe festival, Muziektheaterdagen Amsterdam.

KOH_faurerequiem voorkant.jpg

Afscheid van de zintuigen - Fauré Requiem
Muziektheater

2015

Monoloog / muziektheater.

Een project van Kameroperahuis (nu: KASKO) en Zwols Vocaal Ensemble.

'Liefste, er staat een fanfare voor de deur. Ze vragen of ik meedoe.'

In 'Afscheid van de Zintuigen' neemt de hoofdpersoon je mee in haar naderende afscheid en in het Requiem van Fauré. Dit 'wiegelied van de de dood' is al meer dan een eeuw een troost in tijden van verlies. Een indringende muziektheatrale ervaring in de dagen voor Allerzielen, omlijst door het imposante decor van de Plantagekerk.

Regie: Sjoeke-Marije Wallendal. Spel: Jorien Zeevaart. Sopraan: Bauwien van der Meer. Lichtontwerp: Vinny Jones.

De schrijver, zijn vrouw, haar minnares ZNF 2014 (Lex de Meester) 3.jpg

De schrijver, zijn vrouw, haar minnares
Muziektheater

2014

Muziektheater.

In opdracht van Zeeland Nazomerfestival 2014.

De bekende dichter en vertaler Martinus Nijhoff
was lange tijd getrouwd met Netty Nijhoff, zelf ook
schrijfster. Samen hadden ze een zoon, maar ze leefden
al snel gescheiden. Netty verbleef meestal in het
buitenland en had relaties met vrouwen. Marlow Moss,
een Engelse beeldend kunstenares die schilderde in
de abstracte stijl van Mondriaan, was haar grote liefde.

In De schrijver, zijn vrouw, haar minnares beschrijft Anna
Maria Versloot een fictieve ontmoeting tussen Martinus,
Netty en Marlow. Stel dat deze drie kunstenaars een
zomer samen hadden doorgebracht in Zeeland in het
huis onderaan de duinen en vlakbij zee. Wat voor
‘ongeschreven meesterwerken’ had dit kunnen opleveren
voor de Nijhoffs en hoe had dit Marlow Moss kunnen
inspireren als schilder?

Muziek: Douwe Eisinga.

Regie: Vincent van den Elshout.

Spel: Els Mondelaers, Stefaan Degand, Simone Milsdochter & Aurelia Saxofoonkwartet

Lees artikel
MKN.150614.0090.jpg

We have seen a revolution
Documentair theater

2014

In opdracht van Human Rights Watch.

Een Egyptische fotografe en een Jordanees- Palestijnse onderzoekster in Libië over hun ervaringen tijdens de Arabische Lente.

Regie: Pieter Athmer

Spel: Nazmiye Oral, Maryam Hassouni / Jacobien Elffers.

Lees artikel
1400129_flyer_Arthur_voorkant.jpg

Being Arthur
Muziektheater

2014

Muziektheater.
Door Kameroperahuis (nu: KASKO), i.s.m. De Nationale Reisopera (nu: de Nederlandse Reisopera).

It tells the story of King Arthur, who - fatigued after so many battles - decides to take a different approach to leadership: one more in line with the spirit of the Round Table.


Muziek: Lucas Wiegerink. Regie: Karin Netten.
Speellijst: Operadagen Rotterdam (nu: O.), Oerol, Stadsfestival Zwolle.

HRW cries from the heart.jpg

Cries from the heart: come home
Documentair theater

2013

Documentair theater

In opdracht van Human Rights Watch en Hivos in De Balie, Amsterdam.

Toneeltekst voor de campagne 'Wanted for Love' op basis van drie interviews met Afrikaanse homo activisten.
De tekst is een montage van drie monologen over hun levensverhaal en over homoseksualiteit en familie.

Regie: Pieter Athmer.

Spel: Maureen Teeuwen, Roeland Fernhout, Patrick Martens.

Lees meer
DE GOED VOORBEREIDE GEEST.jpg

De goed voorbereide geest, maakprocessen voor de opera van morgen

2011

Publicatie.

Onderzoek naar muziektheater en opera anno nu, interviews met onderscheidende makers met eigentijdse werkprocessen.

In samenwerking met Geert van Boxtel en Yo! Opera.

In opdracht van Lectoraat Performatieve Maakprocessen

 

“Opera is een marmeren paleis met een betonnen fundering. Je ziet de scheurtjes en de schimmelplekken niet zolang je op afstand blijft. Muziektheater is een wendbare en avontuurlijke huifkar, tochtig en met piepende wielen. Je kunt er overal mee wonen, je komt ermee vooruit, maar het loopt regelmatig enorm spaak.

Opera en muziektheater kunnen zoveel aan elkaar hebben. Het muziektheater zou houvast kunnen vinden aan de beschrijving van enkele regels en wetten in het maakproces van de opera, terwijl de opera juist een aantal regels en wetten zou mogen loslaten. Dit boek schetst de eerste bouwtekeningen van een marmeren paleis op wielen."

NAAR ANNA poster_edited.jpg

Naar Anna
NPS Kort!

2007

Filmscenario NPS Kort!

Idee & scenario.

Om dreigende chaos tegen te gaan, wordt in de nabije toekomst geleefd volgens strikte regels. Veiligheid gaat boven alles. Wanneer Joost zijn dochter wil ophalen van school, raakt hij verstrikt in het systeem.

Regie: Lucas van Woerkum.

Producent: Het Blauwe Oog.

Spel: Reinout Bussemaker, Joost Prinsen, Truus te Selle, Tijn Doctor, Marcel Faber, Bas Keijzer, Hannah Gielen.

Première Nederlands Filmfestival 2007.

Lees artikel
bottom of page